Selecteer een pagina

Interview met Marleen

Een must voor iedere oedeemtherapeut

Vanuit haar praktijk in Huizen werkt Marleen Honing sinds 2010 als oedeemfysiotherapeut. Het was voor haar direct duidelijk dat zij haar patiënten van begin tot eind van het behandeltraject wil kunnen helpen.

Wat is het voordeel voor jouw patiënten van onze samenwerking?
‘Compressiehulpmiddelen waaronder therapeutisch elastische kousen zijn zo’n belangrijk onderdeel van de oedeembehandeling, hier wil ik graag de grip op houden. Ik weet het beste wat mijn patiënt nodig heeft en als er wat verandert in de situatie dan kan ik daar direct op reageren en zorgen dat het oedeem weer stabiliseert. Voor de patiënt is dit heel prettig, ze hoeven dan niet buiten de deur te gaan zoeken naar iemand die compressiehulpmiddelen kan aanmeten. Patiënten maken daardoor ook sneller de overstap naar mijn praktijk, omdat ik de totale behandeling kan leveren’.

Wat is voor jou als oedeemfysiotherapeut het voordeel van onze samenwerking?
‘Ik heb mijn eigen praktijk en naast de behandelingen die ik geef heb ik al genoeg wat ik moet regelen. Het is heel erg fijn dat ik deze hulpmiddelen kan leveren maar me geen zorgen hoef te maken over overeenkomsten met zorgverzekeraars en declaraties. Dit wordt allemaal door jullie geregeld. Ook Cepamedis (red: het systeem waarmee gewerkt wordt) werkt heel fijn. Het helpt je in de keuze voor de inzet van het juiste kous. Het bestelproces is eenvoudig en de administratieve afhandeling is minimaal. Daarnaast de uitbreiding naar compressie verbandmaterialen is een groot voordeel. Ook ik kan zo voor alles onder één dak terecht en hoef dit niet elders te zoeken’.

Het is al even geleden dat je onze basiscursus voor het aanmeten van therapeutisch elastische kousen gevolgd hebt, maar hoe kijk je hierop terug?
‘Heel goed, je maakt daarmee een hele goede start. Er was een fabrikant bij aanwezig waardoor je gelijk al kennis maakt met een goed basisaanbod van therapeutisch elastische kousen. Later ga je wat verder kijken en kan je met andere fabrikanten gaan samenwerken. Ook na de cursus wordt je nog goed geholpen, door jullie maar ook door de vertegenwoordigers van de fabrikanten. Ik merk dat jullie goed contact hebben met de fabrikanten en dat er snel een goede verbinding te maken is. Als ik er zelf een keer niet uitkom dan komen de vertegenwoordigers van de fabrikanten graag langs om te helpen. Dat is echt heel fijn’.

Doe je ook mee aan onze nascholingen?
‘Jazeker, die van jullie maar ook die van de fabrikanten. De compressiehulpmiddelen en therapeutisch elastische kousen zijn echt een van de belangrijkste onderdelen van mijn de behandeling. Ik wil graag bijblijven in alle veranderingen. Ik vind het eigenlijk echt een must dat oedeemtherapeuten compressiezorg kunnen leveren. Collega’s die dit niet doen sturen patiënten voor de hulpmiddelen naar mij door. Dat houdt mij aan het werk, maar ik stimuleer mijn collega’s om dit onderdeel ook zelf te gaan doen. Het is zo fijn en prettig als je weet welk product er ingezet kan worden voor een arm of been en als je weet wat dat product doet. Ik weet niet goed wat de drempels zijn bij oedeemtherapeuten. Ik kom soms wel collega’s tegen die aangeven dat ze het te veel gedoe vonden, maar ik ervaar dat helemaal niet. Dit hoort gewoon bij de behandeling van de patiënt, het hoort bij de zorg’.

Dus je zou het andere oedeem-fysiotherapeuten aanbevelen om onze opleiding te volgen en met ons te gaan samenwerken?
‘Ja absoluut. Bovendien zit er ook nog wat leuke inkomsten aan verbonden met de aanmeetvergoeding. Jullie zijn daar ieder jaar ook netjes mee bezig. Soms wordt het verhoogd en soms ook niet. Als het niet verhoogd kan worden dan kunnen jullie dat ook altijd goed uitleggen’.

Wat waardeer je het allermeest?
‘In de 12,5 jaar dat ik met jullie samenwerk heb ik nog niet een keer een situatie meegemaakt waarin ik het gevoel had dat ik er alleen voorstond. Het meedenken en samenwerken waardeer ik het meeste.
Soms loop je ergens tegen aan en heb je zelf al een oplossing bedacht, maar als ik dan met jullie bel dan hebben jullie nog een aantal andere mogelijkheden. De deur gaat bij jullie niet snel dicht als ik ergens tegenaan loop. Je maakt wel eens een verkeerde keuze, maar dat wordt door jullie dan niet bestempeld als “jij hebt gemeten, dus het is jouw fout”. Er wordt echt meegekeken en meegedacht, gevraagd waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt en dan gezocht naar een oplossing. Soms is die er niet en dat zij we dan meestal ook wel met elkaar eens. Dan kan je dat ook afsluiten en gaan we verder’.

Heb je wel eens een moment gehad waarop je dacht FysioTek daar baal ik nou even van?
‘Nee eigenlijk niet. Het is soms lastig om patiënten teleur te stellen als ze na 9 maanden met een klacht over de kousen komen en er blijkt geen aanspraak op garantie of vergoeding van nieuwe kousen. Dan moet ik even nadenken over hoe ik dat ga brengen, maar dat hoort er nou eenmaal ook bij’.

Zullen we afsluiten met een cijfer? Welk cijfer geef je FysioTek?
‘Een 10 is natuurlijk het allermooiste, maar een 9 vind ik ook echt heel hoog. Er moet altijd ruimte voor verbetering zijn, dus laten we een 9 doen’.

Dankjewel Marleen, voor dit interview, het mooie rapportcijfer, maar vooral voor onze fijne samenwerking en dat al 12,5 jaar lang!

Wilt u weten wat Fysiotek voor u kan betekenen? Ga dan snel verder naar onze welkomstpagina voor therapeuten. Onze website geeft al veel informatie over onze opleiding en samenwerking.